Moda na bieganie trwa w najlepsze, a wiele osób zaczyna swoją przygodę z tą właśnie aktywnością fizyczną, aby zrzucić zbędne kilogramy. Należysz do tej grupy biegaczy? Być może aby osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty, zdecydowałeś się przyjmować suplementy diety. Czy l-karnityna rzeczywiście działa i pozwala jeszcze szybciej osiągnąć zgrabną sylwetkę? Zanim włączysz ten organiczny związek chemiczny do swojej diety, dowiedz się o nim więcej.


SPIS TREŚCI:

1. L-karnityna – co musisz o niej wiedzieć?

2. W jakich produktach znajdziesz l-karnitynę?

3. Dla kogo jest przeznaczona l-karnityna?

4. L-karnityna a odchudzanie i wysiłek fizyczny

5. Jak dawkować l-karnitynę?



1. L-karnityna – co musisz o niej wiedzieć?

Po raz pierwszy wyizolowano ją z mięśni na początku ubiegłego wieku (a dokładniej w 1905 r.), a pod jego koniec zaczęto przykładać dużą wagę do tego organicznego związku chemicznego. Wówczas też na rynku pojawiły się pierwsze suplementy diety zawierające l-karnitynę. Dziś o l-karnitynie wiadomo całkiem sporo – jest produkowana przez organizm i dodatkowo dostarczana z przyjmowanymi pokarmami. Dziennie zapotrzebowanie dorosłego człowieka na nią wynosi ok. 15 mg.


Jaka jest rola l-karnityny w organizmie? Spełnia ona rolę transportową – przykazuje tłuszcze do mitochondriów. Tam ma miejsce wytwarzanie energii, która jest niezbędna do prawidłowego działania organizmu. Dodatkowo odpowiednia ilość l-karnityny w organizmie ma znaczenie dla wytrzymałości – pamiętaj, że wytrwałości potrzebujesz podczas każdego ćwiczenia.


2. W jakich produktach znajdziesz l-karnitynę?

Organizm ludzki jest w stanie wytworzyć l-karnitynę – potrzebuje do tego odpowiedniej ilości aminokwasów (lizyny i metioniny), witamin (m.in. witaminy B6) oraz żelaza. To jednak niejedyne źródło tego związku chemicznego – jest on dostarczany również z pokarmami. Najwięcej l-karnityny znajduje się w mięsie (dziczyźnie, wołowinie, drobiu, wieprzowinie), produktach mlecznych (ser, mleko) i rybach. Nieznaczne jej ilości znajdują się również w owocach i warzywach, grzybach i orzechach.


Uzupełnianie ilości l-karnityny w organizmie jest szczególnie ważne z punktu widzenia osób, które nie sięgają regularnie po mięso lub są wegetarianami. Wówczas zażywanie suplementu zawierającego ten związek chemiczny jest szczególnie ważne.


3. Dla kogo jest przeznaczona l-karnityna?

L-karnityna jest ci niezbędna niezależnie od tego, czy trenujesz, czy też nie. Skutki jej niedoboru w organizmie są bardzo ważne – mowa o osłabieniu (w skrajnych przypadkach również zaniku) mięśni szkieletowych. Specjaliści wiążą również niewystarczającą ilość l-karnityny w organizmie z niewydolnością mięśnia sercowego.


Współcześnie niedobór l-karnityny w organizmie bardzo łatwo uzupełnić – poza spożywaniem produktów bogatych w ten związek chemiczny pozostaje jeszcze kwestia zażywania suplementów diety. Tych na rynku jest bardzo wiele, zatem znalezienie czegoś dla siebie nie jest wyzwaniem. Jeżeli regularnie biegasz, bo chcesz schudnąć, to zażywanie l-karnityny w postaci suplementu diety na pewno nie zaszkodzi – może jedynie pomóc w osiągnięciu założonego celu.


4. L-karnityna a odchudzanie i wysiłek fizyczny

Niektóre osoby uważają, że suplementy diety to recepta na otyłość, inne za wszelką cenę nie chcą ich przyjmować, bo kojarzą się im one z produktami produkowanymi z myślą o kulturystach. Tymczasem prawda jest taka, że jedynym zadaniem suplementów diety jest dostarczenie do organizmu składników, których mu brakuje do prawidłowego funkcjonowania. Jeżeli ćwiczysz, to zapotrzebowanie na energię jest większe, zatem i l-karnityny twój organizm potrzebuje więcej.


Skoro l-karnityna jest odpowiedzialna za transportowanie tłuszczów, a więc ma swój udział również w ich spalaniu, to stosowanie suplementu diety zawierającego ten właśnie składnik jest wskazane przy odchudzaniu się. Nie powinieneś jednak oczekiwać rewelacyjnych efektów, jeżeli zaprzestaniesz treningów. Dopiero regularne trenowanie i dostarczanie niezbędnej ilości l-karnityny do organizmu przyniesie oczekiwane efekty.


5. Jak dawkować l-karnitynę?

Jeżeli zdecydowałeś się przyjmować l-karnitynę, która należy do najczęściej stosowanych środków wspomagających odchudzanie, to z pewnością zastanawiasz się, jak ją dawkować. Według specjalistów najlepsze efekty uzyskasz, jeżeli będziesz suplement przyjmować rano i przed spożyciem obiadu. Jako osoba biegająca powinieneś zadbać, aby zażywać tabletki na ok. 60 minut przed treningiem.


Zdecydowanie odradza się przyjmowanie l-karnityny późnym popołudniem lub tuż przed snem. Dlaczego? Gdyż ten związek chemiczny ma właściwości pobudzające. Jeżeli jesteś osobą bardzo wrażliwą, możesz mieć poważne problemy ze snem.

L-karnityna. Czy wspomaga odchudzanie w bieganiu? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane