Gdy pojawia się katar, kaszel, drapanie w gardle czy ból głowy, czyli objawy wskazujące na przeziębienie, wielu z nas zadaje sobie pytanie, czy zrezygnować z zaplanowanego treningu. Odpowiedź wcale nie jest jednoznaczna – wiele zależy od nas samych, a konkretnie od tego, czy czujemy się na siłach, by trenować. Jeżeli zapada decyzja o pozostaniu w domu, to powinniśmy wiedzieć, jak szybko i skutecznie wyeliminować pierwsze objawy wskazujące na przeziębienie.


SPIS TREŚCI:

1. Przeziębienie czy grypa?

2. Przeziębienie, choroba a planowany trening

3. Treningiem… wyleczymy przeziębienie?

4. Jak powinien wyglądać trening w czasie przeziębienia?

5. Jak pokonać przeziębienie?



1. Przeziębienie czy grypa?

Przeziębienie jest wywoływane przez wirusy. Każdy z nas potrafi wymienić jego objawy: katar, kaszel, ból gardła i czasem nieznacznie podwyższona temperatura ciała (stan podgorączkowy). Istotne jest przy tym, że objawy te nie pojawiają się gwałtownie, nagle. Czas ich wystąpienia ma znaczenie dla prawidłowego zdiagnozowania choroby – objawy grypy są identyczne, ale zawsze pojawiają się nagle. Dodatkowo zawsze towarzyszy im gorączka.


Odróżnienie objawów przeziębienia od grypy jest istotne, by odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej przesunąć trening. Przy grypie mogą pojawić się dodatkowo takie objawy, jak: ból mięśni, bóle kostno-stawowe czy dreszcze.


2. Przeziębienie, choroba a planowany trening

To, czy przesuniemy trening, gdy zaobserwujemy u siebie pierwsze objawy przeziębienia, powinno zależeć wyłącznie od naszego samopoczucia. Jeżeli kaszel nie jest silny, a nieżyt nosa nie utrudnia znacząco oddychania, to z powodzeniem możemy wybrać się na trening. Warto jednak dostosować jego intensywność do samopoczucia – lepiej nie ćwiczyć ponad siły.


Zdarza się, że za przeziębienie bierzemy… grypę. Jeżeli katar, kaszel czy ból mięśni pojawiły się nagle i z minuty na minutę czujemy się coraz gorzej, lepiej zrezygnować z zaplanowanego treningu. W ten sposób można jedynie zrobić sobie krzywdę. Jeżeli mimo wszystko wybraliśmy się na trening, to pamiętajmy, że należy go przerwać, gdy poczujemy się gorzej.


3. Treningiem… wyleczymy przeziębienie?

Regularne, ale niezbyt intensywne treningi pozwalają zwiększyć odporność organizmu. Zasadniczo zatem przy przeziębieniu wyjście na zewnątrz może pomóc pokonać wirusy, które zaatakowały organizm. Z drugiej strony trzeba mieć na uwadze, że wysiłek ponad siły może przynieść odwrotne skutki: może dojść do przetrenowania, a co za tym idzie – do obniżenia odporności organizmu.


Podczas wysiłku fizycznego zawsze wytwarzają się endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia. To właśnie one powodują, że mamy dobre samopoczucie. Co więcej, hormony te są również odpowiedzialne za łagodzenie bólu. Trening w czasie przeziębienia może zatem pomóc pokonać ból i jednocześnie sprawić, że poczujemy się lepiej.


4. Jak powinien wyglądać trening w czasie przeziębienia?

Jeżeli mimo objawów przeziębienia zdecydowaliśmy się na trening, musimy pamiętać, żeby wysiłek nie był intensywny – trening nie powinien sprawić, że dojdzie do przetrenowania organizmu. Najlepszym rozwiązaniem jest lekki wysiłek fizyczny, np. trucht połączony z elementami jogi.


Trenując w czasie przeziębienia, musimy mieć na uwadze, że organizm będzie potrzebował czasu na regenerację. Dobrze zatem, by przerwy między seriami ćwiczeń były dłuższe niż zazwyczaj. Nie zapominajmy również o regularnym sięganiu po wodę. W dzień treningowy warto też zaplanować min. 8 godzin snu. Nocny odpoczynek regeneruje organizm i sprawia, że szybciej odzyskujemy dobre samopoczucie.


5. Jak pokonać przeziębienie?

Nie oszukujmy się – nieżyt nosa, kaszel czy nawet ból gardła to objawy, z którymi nie zawsze udajemy się do lekarza. Większość z nas uważa je za tak błahe, że sięga po tabletki przeciwbólowe dostępne w aptece bez recepty. Czy to jednak wystarczy, by złagodzić pierwsze objawy?


Jako osoba trenująca powinieneś zwrócić uwagę na dietę i przyjmowane napoje. Dobrze, by w codziennym jadłospisie znalazła się dodatkowa porcja świeżych warzyw i owoców, które dostarczą organizmowi witamin. Poza wodą należy pić ciepłe napoje, np. herbatę z łyżeczką miodu czy sokiem z cytryny. Ważny jest też ubiór – przegrzanie organizmu wcale nie pomoże w walce z przeziębieniem.

Jak walczyć z przeziębieniem? Czy chory może trenować Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Miód jak najbardziej tak ale do 43 C powyżej miód traci swoją wartość i pijemy wtedy cukier o smaku miodu.Warto o tym pamiętać!!!!

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi