Test Coopera to jedna z najprostszych prób wytrzymałościowych, którą może wykonać każdy, bez posiadania jakiegokolwiek sprzętu. Ocenia poziom naszej wydolności tlenowej i kondycji fizycznej. Został stworzony dla amerykańskich wojskowych, ale szybko

zaczął być praktykowany przez sportowców na całym świecie.


SPIS TREŚCI:

1. Skąd wziął się test Coopera?

2. Na czym polega test Coopera?

3. Dla kogo jest test Coopera?

4. Jak interpretować wyniki?



1. Skąd wziął się test Coopera?

Test Coopera pochodzi zza oceanu. Opracowany w 1968 roku przez amerykańskiego lekarza, Kennetha H. Coopera, specjalnie dla wojskowych stacjonujących w armii Stanów Zjednoczonych, aby kontrolować ich wytrzymałość. Dostępne są również tabele z wynikami dla próby marszowej, kolarskiej oraz pływackiej. Największą popularność zdobył jednak test biegowy.


2. Na czym polega test Coopera?

Test Coopera zakłada 12 minutowy, nieprzerwany bieg po płaskiej powierzchni. Próbę powinna poprzedzić odpowiednia rozgrzewka, ponieważ nasz organizm zostanie poddany choć krótkiemu, to bardzo intensywnemu wysiłkowi. Dobrze rozruszajmy nasze stawy biodrowe, kolanowe oraz skokowe. Nie zapomnijmy również o obręczy barkowej, kończynach górnych, tułowiu i karku.


Tuż przed rozpoczęciem jest czas na skoncentrowanie się, aby przebiec jak najdłuższy odcinek w wyznaczonym czasie. Na starcie nie narzucajmy zbyt szybkiego, jak na nasze możliwości, tempa. Ważniejsze jest utrzymanie prędkości, aby na finiszu móc jeszcze przyspieszyć.


Najlepsze warunki do przeprowadzenia testu to tartan na stadionie lekkoatletycznym bądź inna miękka powierzchnia, np. bieżnia na siłowni. W terenie odcinki powinny być wyraźnie oznaczone co 100 metrów.


W przypadku spadku sił dozwolone jest przejście do marszu. Zatrzymać się możemypo upływie 12 minut. Bezpośrednio po biegu powinniśmy być bardzo zmęczeni. Wtedy mamy pewność, że test można uznać za miarodajny, a wynik będzie zbliżony do faktycznej wydolności.


3. Dla kogo jest test Coopera?

Test Coopera może wykonać każda zdrowa osoba, aktywna fizycznie, już od 13. roku życia. Polecane jest wykonywanie takiej próby dwa razy w roku, aby kontrolować swoją kondycję fizyczną na podstawie pokonanego dystansu w danym czasie. Jest to świetny sposób, aby łatwo i szybko sprawdzić, czy nasza forma się poprawia.


Warto dodać, że test Coopera jest bardzo dobrym sprawdzianem nie tylko dla osób, które na co dzień trenują biegi. Mogą go również wykonywać osoby uprawiające wszelakie dyscypliny sportowe, jak np. pływanie, kolarstwo, chód sportowy, crossfit.


4. Jak interpretować wyniki?

Rezultaty interpretowane są na podstawie specjalnie opracowanych tabel, uwzględniających wiek oraz płeć. Innym kryteriom, bardziej surowym, poddawani są zawodowi sportowcy. Amatorscy biegacze traktowani są w bardziej łagodny sposób.


Najistotniejszą wartością, którą można wyznaczyć za pomocą testu Coopera, jest tzw. VO2max, czyli maksymalny pułap tlenowy, jaki może osiągnąć nasz organizm.


Szczegółowe wyniki obrazują poniższe tabele:


Dla grupy wiekowej 13-20 lat



    Bardzo dobry Dobry Średni Zły Bardzo zły
13-14 M < 2700 m 2400 – 2700 m 2200 – 2399 m 2100 – 2199 m > 2100 m
  K < 2000 m 1900 – 2000 m 1600 – 1899 m 1500-1599 m > 1500 m
15-16 M < 2800 m 2500 – 2800 m 2300 – 2499 m 2200 – 2299 m > 2200 m
  K < 2100 m 2000 – 2100 m 1700 – 1999 m 1600 – 1699 m > 1600 m
17-20 M < 3000 m 2700 – 3000 m 2500 – 2699 m 2300 – 2499 m > 2300 m
  K < 2300 m 2100-2300 m 1800 – 2099 m 1700 – 1799 m > 1700 m


Dla grupy wiekowej 20-50+ lat


    Bardzo dobry Dobry Średni Zły Bardzo zły
20-29 M < 2800 m 2400 – 2800 m 2200 – 2399 m 1600-2199 m > 1600 m
  K < 2700 m 2200 – 2700 m 1800 – 2199 m 1500 – 1799 m > 1500 m
30-39 M < 2700 m 2300 – 2700 m 1900 – 2299 m 1500 – 1899 m > 1500 m
  K < 2500 m 2000 – 2500 m 1700 – 1999 m 1400 – 1699 m > 1400 m
40-49 M < 2500 m 2100 – 2500 m 1700 – 2099 m 1400 – 1699 m > 1400 m
  K < 2300 m 1900 – 2300 m 1500 – 1899 m 1400 – 1699 m > 1200 m
50+ M < 2400 m 2000 – 2400 m 1600 – 1999 m 1300 – 1599 m > 1300 m
  K < 2200 m 1700 – 2200 m 1400 – 1699 m 1100 – 1399 m > 1100 m


Taką próbę można wykonać samemu, ale zdecydowanie warto uczestniczyć w zorganizowanych testach Coopera. Udział w nich jest zazwyczaj bezpłatny, a atmosfera współzawodnictwa i rywalizacji motywuje do działania. W tym biegu nikt nie jest ostatni, każdy ma taki sam czas.

Test Coopera – dlaczego warto się sprawdzić? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 2
To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane