Z pewnością wiesz, po co są suplementy i odżywki – mają dostarczać do organizmu witaminy i składniki odżywcze, których brakuje w twojej codziennej diecie. Czy sięganie po nie jest dobrym pomysłem? Czy dobrze zbilansowana dieta w zupełności wystarczy? Wreszcie, po jakie suplementy sięgnąć i które są polecane osobom biegającym? Poniżej znajdziesz garść przydatnych informacji na ten temat.


SPIS TREŚCI:
1. Suplement czy odżywka – po co tak właściwie powinieneś sięgnąć?
2. Czy suplementy są ci potrzebne?
3. Najlepsze suplementy dla biegaczy – kofeina
4. Dlaczego powinieneś regularnie sięgać po koenzym Q10?
5. Kreatyna – suplement, dzięki któremu zbudujesz wytrzymałość mięśni
6. Najlepsze suplementy dla biegaczy – ZMA
7. Wapń i witamina D3 – zadbaj o swoje kości



1. Suplement czy odżywka – po co tak właściwie powinieneś sięgnąć?
Czy zdarza ci się stosować zamiennie słowa „suplement” i „odżywka”? Czy wiesz, jaka jest różnica między nimi? Mianem suplementu określa się te wyroby, dzięki którym możesz uzupełnić brakujące witaminy czy inne składniki odżywcze.

W odróżnieniu od suplementu, głównym celem odżywek dostępnych na rynku jest dostarczenie do organizmu cennych składników. W efekcie ten produkt jest wyrobem specjalnego przeznaczenia.


2. Czy suplementy są ci potrzebne?
Możesz się zastanawiać, czy suplementy, których skład został opracowany z myślą o biegaczach, faktycznie są ci potrzebne. Wiele zależy od tego, jak wygląda twoja codzienna dieta. Być może dokładnie rozplanowałeś posiłki i zawierają one niezbędną liczbę witamin oraz składników odżywczych. W takiej sytuacji suplementy nie są ci potrzebne, ale… problem w tym, że większość biegaczy amatorów nie zawsze ma czas przygotować i spożyć pełnowartościowe posiłki. Wówczas korzystanie z suplementów jest niezbędne. Poniżej znajdziesz listę 5 suplementów, po które z powodzeniem możesz sięgnąć.


3. Najlepsze suplementy dla biegaczy – kofeina
Przygotowujesz się do zawodów i chcesz mieć pewność, że w kluczowym momencie nie zabraknie ci siły? Sięgnij po suplement z kofeiną. W ten sposób możesz nie tylko zmniejszyć odczuwane zmęczenie, lecz także przyśpieszyć regenerację. Jak wykazały badania, stosowanie suplementów z kofeiną pozwala również szybciej osiągnąć wymarzoną sylwetkę, a to dlatego, że substancja ta wspomaga spalanie tłuszczu.


Ile kofeiny powinieneś przyjmować? Specjaliści zalecają dawkę 9 mg na każdy kilogram masy ciała. W okresie, gdy będziesz korzystał z suplementów mających w składzie kofeinę, pamiętaj, aby odstawić wszelkie napoje energetyczne (one również ją zawierają).


4. Dlaczego powinieneś regularnie sięgać po koenzym Q10?
W ostatnim czasie zwiększyłeś częstotliwość treningów? Ciężki trening to dodatkowe obciążenie. Jeżeli nie chcesz stosować suplementu z kofeiną, bo z diety nie wyeliminowałeś kawy, to możesz sięgnąć po suplement zawierający w składzie koenzym Q10. Ta substancja występuje w mitochondriach i ma wpływ na generowanie energii.


Zdecydowałeś się na suplement z tym składnikiem? Najlepiej, abyś sięgał – przed treningiem – po dawkę 200 mg.


5. Kreatyna – suplement, dzięki któremu zbudujesz wytrzymałość mięśni
Skoro interesujesz się sportem, to z pewnością doskonale wiesz, że po kreatynę chętnie i często sięgają osoby chcące zwiększyć masę mięśniową. Czy kreatyna jest ci zatem potrzebna? Jeżeli jesteś biegaczem długodystansowym, to owszem, bo potrzebujesz siły – twoje mięśnie muszą być wytrzymałe. Kreatyna pozwoli zbudować silne mięśnie nóg.


Ponieważ twoim celem nie jest rozbudowa masy mięśniowej, to będziesz sięgał po niższą dawkę kreatyny – wystarczy 3 g. Najlepiej, abyś spożywał suplement dzień przed zaplanowany treningiem.


6. Najlepsze suplementy dla biegaczy – ZMA
Jako biegacz z pewnością masz świadomość, że po bardzo intensywnym treningu mogą pojawić się skurcze. Aby im zapobiec, możesz sięgnąć po jeden z najpopularniejszych aktualnie suplementów diety dla sportowców, czyli ZMA. To połączenie cynku, magnezu i witaminy B6. Jego regularne przyjmowanie sprawi, że nie będziesz miał problemu ze skurczami, łatwiej też będzie ci zasypiać.


Suplement ZMA powinieneś zażywać codziennie, najlepiej przed snem.


7. Wapń i witamina D3 – zadbaj o swoje kości
Biegacze muszą uważać na swoje kości – są one narażone m.in. na złamania. Jeżeli chcesz zmniejszyć ryzyko ich uszkodzenia, to dobrze zrobisz, sięgając po suplement zawierający wapń i witaminę D3. Jest on obowiązkowy, jeżeli w twojej codziennej diecie brakuje nabiału i ryb.


Dzienna dawka suplementu zawierającego wapń i witaminę D3 nie powinna przekraczać 2500 mg.

Poznaj 5 najlepszych suplementów dla biegacza Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Odnośnie kofeiny - 9 mg na kg masy ciała? Przy standardowych 80 kg daje to 720 mg - ktoś tu chyba na głowę upadł, na każdym produkcie z kofeina pisze nie przekraczać jednorazowej dawki 200mg i całodziennej 400 mg. Edytujcie to bo jeszcze ktoś sobie zrobi krzywdę przez was.

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi

dawki zamieszczone przez producenta na opakowaniu są bezpieczne, przez co często zaniżone, osobiście przed bieganiem biorę 400mg i jeśli biegnę maraton to przyjmuję jeszcze przynajmniej 2 żele z kofeiną, wszystko zależy od organizmu, tolerancji i zapotrzebowania

Też mi się wydaje,że to przesadyzm,ale to też zależy od przyzwyczajenia organizmu do danej dawki.Ja brałem 4 żele po 50 mg kofeiny i kawe zimną z ekspresu na maratonie.To wystarczyło na moje 89 kg wagi i 3:31 w maratonie.

A co z kolagenem? Prolina i glicyna występuje w białkach dość rzadko, a buduje ścięgna, stawy i kości. Czy nie warto wspierać się kolagenem?

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi