Każda osoba, która ma zamiar rozpocząć przygodę z bieganiem, powinna skontaktować się z lekarzem. Wyniki zleconych badań i przeprowadzony wywiad pozwolą specjaliście stwierdzić, czy pacjent może uprawiać sport bez narażania zdrowia. Bezwzględnie obowiązek skonsultowania się z lekarzem mają osoby, u których zdiagnozowano cukrzycę. Warto przy tym wiedzieć, że to schorzenie wcale nie wyklucza z grona biegaczy, a przeciwnie – bieganie może nawet pomóc. Musi być jednak dostosowane do możliwości zainteresowanego.


SPIS TREŚCI:
1. Cukrzyca – co musisz o niej wiedzieć?
2. Insulina – przyjaciel czy wróg?
3. Trening biegowy a cukrzyca – czy i jak biegać?
4. Czy bieganie może zapobiec cukrzycy?



1. Cukrzyca – co musisz o niej wiedzieć?
Jak podaje Międzynarodowa Organizacja Zdrowia (WHO), liczba pacjentów, u których zostaje zdiagnozowana cukrzyca, zwiększa się z roku na rok. Współcześnie na całym świecie choruje już ponad 422 mln ludzi, a w Polsce liczba ta zbliża się do 3 mln.


Kiedy mówi się o cukrzycy? Choroba należy do grupy chorób metabolicznych, a charakterystyczne dla niej są zaburzenia związane z przemianą węglowodanów (cukrów prostych) w organizmie. Gdy insulina nie radzi sobie z gospodarowaniem cukrami, mówi się o cukrzycy.


Lekarze wyróżniają kilka typów cukrzycy, a do najpopularniejszych należą:
– cukrzyca typu I (insulinozależna) – ten typ cukrzycy rozpoznaje się jedynie u ok. 10% pacjentów. Wytwarzane przez organizm przeciwciała niszczą komórki wątroby, a bez nich produkcja insuliny nie odbywa się lub jest znacznie ograniczona.


– cukrzyca typu II (insulinoniezależna) – w tym przypadku komórki wątroby produkują insulinę, ale jest jej zbyt mało. Co więcej, dochodzi o zmniejszenia wrażliwości tkanek na insulinę, w efekcie czego zapotrzebowanie na nią jest jeszcze większe.


U kobiet w ciąży często stwierdzana jest cukrzyca ciężarna, która ustępuje po porodzie. Niektórzy pacjenci cierpią na tzw. cukrzycę wtórną. Jej rozwój jest uwarunkowany zażywaniem leków lub zdiagnozowaniem innych chorób, np. trzustki.


Zdiagnozowanie typu cukrzycy jest niezwykle istotne dla wdrożenia optymalnej ścieżki leczenia.


2. Insulina – przyjaciel czy wróg?
Obecność insuliny jest niezbędna w organizmie, aby obniżyć poziom glukozy po posiłku. Zbyt mała ilość insuliny lub jej całkowity brak doprowadzają do wystąpienia objawów charakterystycznych dla cukrzycy. Takimi są np. wzmożone pragnienie, problemy ze skórą, zmniejszenie lub zwiększenie masy ciała i skurcze mięśni (szczególnie łydek).


Osoby, u których zdiagnozowano cukrzycę, muszą regularnie mierzyć poziom cukru we krwi i podawać sobie zastrzyki z insuliną. Taka samokontrola wymaga systematyczności.


3. Trening biegowy a cukrzyca – czy i jak biegać?
Zdiagnozowano u ciebie cukrzycę? Jeżeli dotychczas byłeś osobą aktywną, musisz wiedzieć, że wcale nie będziesz musiał zrezygnować z treningów biegowych. Przeciwnie – zarówno bieganie, jak i jazda na rowerze mogą skutecznie poprawić wyniki glikemii. Dlaczego? Wysiłek tlenowy ma to do siebie, że obniża poziom cukru we krwi.


Będąc cukrzykiem i biegając, musisz pamiętać o kilku prostych zasadach. Ich przestrzeganie jest kluczowe, a to dlatego, że w innym przypadku może dojść do nagłego spadku cukru we krwi:


– konieczne jest wdrożenie optymalnej diety, która będzie uwzględniać aktywność fizyczną. W jadłospisie cukrzyków nie ma miejsca na np. słodycze i pizzę. Jednocześnie z uwagi na możliwy spadek cukru we krwi musisz pamiętać, aby zawsze (również podczas treningu) mieć przy sobie coś słodkiego w razie wystąpienia hipoglikemii;


– zupełną podstawą jest regularne sprawdzanie poziomu cukru we krwi. Zalecenia specjalistów są proste – należy to robić zarówno przed, jak i po wysiłku fizycznym;


– nie możesz zapomnieć o rozgrzewce. Ta zawsze powinna poprzedzać właściwy trening, i to bez znaczenia, czy mowa o osobach zdrowych, czy też o tych, u których stwierdzono cukrzycę;


– warto zaopatrzyć się również w specjalną bransoletkę. Gdybyś zasłabł, osoby udzielające ci pomocy dowiedzą się, że chorujesz na cukrzycę;


Pamiętając o powyższych zasadach, możesz mieć pewność, że wybierając na trening biegowy nie zrobisz sobie krzywdy, będziesz też przygotowany na ewentualne obniżenie się poziomu cukru we krwi.


4. Czy bieganie może zapobiec cukrzycy?
To nie przypadek, że mówi się, że „sport to zdrowie”. Regularne treningi biegowe mogą uchronić przed zachorowaniem na cukrzycę. Dlaczego?


Aktywność fizyczna:
– pozwala utrzymać prawidłową wagę ciała –Dodatkowe kilogramy mogą być przyczyną rozwoju szeregu chorób i tym samym doprowadzić do zdiagnozowania cukrzycy wtórnej;


– sprawia, że tkanki są bardziej wrażliwe na insulinę, a dzięki temu nie jest konieczne podawanie insuliny w zastrzykach.


Jeżeli masz nadwagę lub w rodzinie miałeś przypadki zachorowań na cukrzycę, to nie wahaj się – aktywność fizyczna może ci jedynie pomóc.

Insulina a bieganie, czyli jak biegać z cukrzycą Ocena: 5/5 Ilość głosów: 3
To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane