Początkujący biegacze często zastanawiają się, jak przygotować się do treningów biegowych tak, by były one dla nich w pełni bezpieczne. Jednym z rozwiązań może być postawienie na jogging. Co to takiego i czym różni się to od biegania? Dlaczego niektórzy błędnie twierdzą, że jogging i bieganie to właściwie ta sama aktywność?


SPIS TREŚCI:

1. Jogging – co to takiego?

2. Bieganie – czy wiesz, jak biegać poprawnie?

3. Czym różni się jogging od biegania?

4. Jogging czy bieganie – na co powinieneś postawić?



1. Jogging – co to takiego?

Jogging to nic innego jak wolny bieg, czyli trucht. Każdy trening musi być poprzedzony rozgrzewką, dobrze też, by zakończył się rozciąganiem, bo takie ćwiczenia ułatwiają mięśniom regenerację. Jeżeli chcesz uprawiać jogging, to musisz pamiętać, że trening powinien być tak zaplanowany, by był długi, ale jednocześnie odbywał się powoli. Dzięki takiej kombinacji możesz nie tylko zwiększyć wydajność organizmu, lecz także schudnąć, czyli osiągnąć te same efekty, co w przypadku biegu.


Wybierając jogging, musisz pamiętać o wszystkich zasadach gwarantujących bezpieczeństwo na trasie. Istotne jest ubranie i buty oferujące dobrą amortyzację. Pilnować powinieneś również diety, bo trucht to konkretny wysiłek. Posiłek po treningu jest niezbędny, podobnie jak uzupełnienie płynów.


2. Bieganie – czy wiesz, jak biegać poprawnie?

Zdarza się, że osoby zaczynające przygodę z bieganiem tak naprawdę wykonują jogging. Nie powinno to dziwić – trucht męczy mniej, a ci, którzy dotychczas nie byli zbyt aktywni fizycznie, muszą liczyć się z tym, że podczas pierwszego treningu nie będą w stanie przebiec kilku kilometrów. Właśnie z tego względu tak ważne jest opracowanie planu treningowego. Trzymając się go, można bardzo szybko osiągnąć postępy.


Kiedy można mówić o bieganiu? Treningi biegowe są znacznie bardziej wymagające niż jogging. Przede wszystkim biegacz musi wyznaczać sobie kolejne cele, do których będzie dążył. Oznacza to nieustanną walkę z własnym organizmem, przekraczanie kolejnych granic. Jeżeli zamierzasz biegać, to musisz pamiętać również o tym, że trening biegowy jest zawsze krótszy niż jogging, ale bardziej intensywny.


3. Czym różni się jogging od biegania?

Po zapoznaniu się z powyższymi opisami nie powinieneś mieć już problemu ze wskazaniem głównych różnic między joggingiem a bieganiem. Ten pierwszy jest znacznie mniej intensywny, trwa również znacznie dłużej. Jogging ma przyzwyczaić organizm do wysiłku, sprawdzić, że będzie on bardziej wytrzymały niż dotychczas.


W odróżnieniu od joggingu bieganie jest ukierunkowane na osiąganie konkretnych wyników. Biegnąc, musisz ustalić sobie cel, do którego będziesz dążył. Tu też liczy się szybkość i dystans – większość biegaczy zakłada, że ich trasa będzie miała np. kilka kilometrów, by podczas następnego treningu wydłużyć trasę o kilka lub kilkanaście metrów i tym samym wciąż się rozwijać.

Bieganie od joggingu różni się również celami. Ponieważ jogging to trucht, to może go uprawiać każdy, kto chce być aktywny fizycznie, dotlenić się i zbudować formę. Inaczej jest w przypadku biegania. By biegać, trzeba mieć konkretną wytrzymałość i informację od lekarza o braku przeciwwskazań do dużego wysiłku.


4. Jogging, czy bieganie – na co powinieneś postawić?

Jeżeli jesteś osobą, która dotychczas nie była zbyt aktywna, to powinieneś wiedzieć, że powinieneś zacząć od joggingu. Trucht nie tylko pozwoli ci określić twoje możliwości, lecz także sprawi, że będziesz mógł przekonać się, czy bieganie sprawdzi się w twoim przypadku. Mimo że moda na taką aktywność trwa w najlepsze, to powinieneś wiedzieć, że jest znacznie więcej sportów, które pozwolą ci zbudować dobrą formę czy wytrzymałość organizmu.


Już dawno zorientowałeś się, że bieganie jest dla ciebie? Zatem przejdź płynnie od joggingu do biegu. Opracuj plan treningowy, postaw sobie cele i dąż do nich. Jeżeli wcześniej uprawiałeś trucht, to jesteś prawidłowo przygotowany do tego, by zacząć biegać. Wystarczy, byś uwierzył, że z każdym treningiem możesz być coraz lepszy. My możemy tylko życzyć ci powodzenia i trzymać za ciebie kciuki!

Jogging a bieganie. Czym się różnią? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane